Pošto je putnički saobraćaj na Dunavu u ekspanziji želeli bi da ukažemo na mogućnosti koje on pruža za trgovinu naftnim derivatima i mazivom.

Kao što je poznato trenutno u Republici Srbiji brodovi mogu da se snadbevaju pogonskim gorivom na četiri mesta ( Luka Novi Sad, Mondo Luka Beograd, Veliko Gradište i Prahovo ).

Međutim za putničke brodove su ta mesta skoro pa neprihvatljiva iz više razloga:

1. Brod mora da napusti pristanište da bi se snabdeo gorivom

2. Putnici moraju da napuste brod prilikom snadbevanja gorivom ( pored republike Hrvatske jedini primer u Evropi) iako su svi brodovi opremljeni sa euro spojem a Srbija je potpisnik ADN sporazuma što podrazumeva visok tepen edukacije u rukovanju opasnim teretima, između ostalog i derivatima.

3. Republička uprava carina ima neki urođeni strah da će neko sa putničkog broda prokrijumčariti gorivo, iako takav slučaj još nije zabeležen i verovatno nikada neće ni biti.

Kakve posledice trpe građani Republike Srbije zbog toga?

Imajući u vidu broj prolazaka brodova kroz Srbiju i imajući u vidu da brod potroši od Pasave (Nemačka) do Crnog mora (Rumunija) i nazad oko 70.000 litara goriva i 220 litara ulja, to bi matematički izgledalo ovako. Kada bi Republika Srbija od litre goriva imala samo 1dinar (jedan dinar) to bi hipotetički moglo da donese zaradu od 700.000 evra godišnje samo na osnovu trgovine gorivom sa putničkim brodovima. Siguran sam da država ima više od jednog dinara po litri goriva tako da je i mogućnost zarade mnogo veća. Ovako se svi ti brodovi snadbevaju u Nemačkoj, Austiji i Mađarskoj te mi ostajemo uskraćeni za punjenje našeg budžeta.

Moguće rešenje: Naši privrednici već godinama mole da im se dozvoli snadbevanje goriva tako što će sa brodom specijalno konstruisanim za to doći na bok putničkog broda i snadbeti ga gorivom. Rešenje bi bilo da im se to i dozvoli a carina bi mogla da kontrolom broda za snabdevanjem i otpemnice sa broda ima punu kontrolu nad prometom derivata.

 

FOTO: Branislav Vajda, Bunkerisanja goriva u Budimpešti

 

FOTO: Igor Dorčić, Bunkerisanje goriva u Beču

 

FOTO: Igor Dorčić, Bunkerisanje goriva u Beču

 

Takva rešenja se koriste u svim zemljama EU: Holandiji, Nemačkoj, Austriji, Mađarskoj, Bugarskoj i svuda to funkcioniše bez problema, te bi molili naše organe vlasti da se upoznaju sa takvim načinom snadbevanja brodova i daju mogućnost našim građanima da žive bolje koristeći te pogodnosti. Malim smanjenjem akcize i poreza na gorivo za brodove mogli bi postati lideri u snabdevanju goriva brodova u tranzitu kroz našu zemlju. Želimo da podsetimo da je saobraćaj putničkih brodova u stalnom porastu i da beleži najveći rast te grane privrede u Evropi.

Kapetan Igor Dorčić

Zapovednik vreste A